Rosen ligger i ett bostadshus, mitt emot Södra Station på Rosenlundsgatan, och har en egen inhägnad gård. Grönområden och lekparker finns på gångavstånd.
Barnens rätt till en meningsfull vardag är grunden i förskolans arbete. På Rosen har barnen ett reellt inflytande över sin dag. Vi skapar mindre grupper för olika aktiviteter och samtal utifrån barnens intressen och behov.
Jämför med andra
Mer om oss
På Rosen arbetar vi som ”ett hus – ett arbetslag”. Det är ett arbetssätt som gör att barnen lär känna alla kompisar på förskolan, de kan känna trygghet hos alla pedagoger och förskolans miljö blir tillgänglig för alla vilket ger större valmöjligheter. Barnen är indelade i olika grupper utifrån ålder, intressen och behov. Barnen har ett reellt inflytande över verksamheten och vi fångar upp deras idéer, tankar och åsikter när vi planerar verksamheten.
Pedagogerna är medforskande inspiratörer som bjuder in barnen att lära och våga pröva nya förmågor. Vi arbetar med teman och projekt som kan pågå både kort och lång tid och utvecklas på spännande och oväntade sätt. Inom ramen för dessa arbetar vi på många olika sätt; vi söker svar på olika frågor genom att läsa, testa och experimentera och vi gestaltar också ämnet/området i skapande verksamhet där vi använder olika material och tekniker. Genom barnens aktiva inflytande och pedagogernas engagemang täcker vi på ett naturligt sätt in läroplanens olika områden.
Leken spelar en viktig roll i verksamheten då den främjar varje barns utveckling och lärande och stimulerar barnens fantasi, inlevelse, kommunikation och förmåga till symboliskt tänkande.
Ett prioriterat område på förskolan är språkutveckling och i det arbetet använder vi materialet "Babblarna". "Stegvis och Start" är ett material som vi använder inom området livskunskap.
Förskolan har inget eget kök utan får sin mat från Samariten (transporttid ca 5 minuter). Där lagas maten från grunden, med en så hög andel ekologiska livsmedel som möjligt. Ekonomibiträdet som samarbetar med Samaritens kock kommer till förskolan och tar hand om mattransporten och förbereder lunchen. Hon har också matråd och hemkunskap med förskolans barn. Maten är den en viktig del i det pedagogiska arbetet. Den är mycket vällagad, varierad och hälsosam och vår målsättning är att väcka barnens lust att upptäcka nya smaker och att de får ett stort "smakförråd" med sig från tiden på vår förskola. Genom matråden och hemkunskapen får barnen också både praktisk och teoretisk kontakt med ämnet kost.
Vi har öppnat ett instagramkonto som heter "vastrasodersforskolor". Vi vill sprida matglädje och hur vi arbetar klimatsmart med kost och hälsa och köket som ett pedagogiskt rum.
Föräldrarna får kontinuerlig information om våra aktiviteter och arbetssätt genom en Grundplanering och ett Informationsbrev som förmedlas via förskolans intranät.
Vi har en föräldraaktiv inskolning då familjen får en god inblick i vår verksamhet och möjlighet att samtala med och lära känna pedagogerna.
Förutom föräldramöten och förskoleråd har vi också dialogmöten där föräldrar, förskolechef och pedagogisk utvecklingsledare träffas för en dialog om det pedagogiska uppdraget i förskolan.
Varje arbetslag är sammansatt av både förskollärare och barnskötare som i samarbete med enhetens pedagogiska utvecklingsledare arbetar med att utveckla det pedagogiska arbetet. Hos oss är Läroplanen och Barnkonventionen levande dokument som är ständigt närvarande i det dagliga arbetet.
Öppettider i förskolan: Som förälder har du rätt till att ha ditt barn på förskolan inom det som kallas för ramtid. Ramtiden är den maxtid en förskola måste hålla öppet om det finns ett behov av det. Ramtiden är mellan klockan 06:30 och 18:30 alla helgfria vardagar förutom julafton, midsommarafton och nyårsafton.
- Typ av service
-
Förskola
- Organisationsform
- Kommunalt
- Verksam i
-
Södermalm