• Till navigationen
  • Till innehåll
stockholm.se
  • Meny
  • Mer
Sök på stockholm.se

Du är här: Startsidan / Arbete / Att arbeta i Stockholms stad / Så tycker våra medarbetare / Läs intervjuerna / Linn - Lärare

"Idag är jag precis där jag vill vara"

Kontakt

Övergripande information för staden

Linn Gustafsson

Linn Gustavsson drömmer om en tillgänglig och flexibel skola där ingen stängs ute på grund av osynliga funktionshinder. Som speciallärare på Thorildsplans gymnasium gör hon sitt bästa för att bidra till att utvecklingen går i den riktningen. Och det stora IT-intresset kommer väl till pass när undervisningen ska anpassas efter elevernas behov.

Sedan hösten 2006 undervisar Linn Gustavsson i kemi, biologi och naturkunskap på enheten Flexibelt lärande vid Thorildsplans gymnasium. I fjol började hon även blogga på Pedagog Stockholm om sitt arbete.

När LÄRA Stockholm kommer på besök sitter ett gäng elever och lärare och fikar tillsammans. Den dagliga fikastunden är en del av den ”mysfaktor” som ska bidra till en lugn och trygg studiemiljö för de 15 elever som läser på Flexibelt lärande. Kanellängd och svart kaffe dukas fram, eftersom mjölken tagit slut.

Verksamheten Flexibelt lärande startade 2003. Här får eleverna själva avgöra i vilken takt de ska arbeta. Alla har en egen arbetsplats med dator och reviderar schema och studieplan var sjätte vecka tillsammans med lärarna. Fyra lärare, en på heltid och tre på deltid, finns på plats mellan klockan 9 och 16. Enstaka kurser ges i form av gruppundervisning, i övrigt arbetar eleverna på egen hand med lärarstöd.

Anledningarna till att eleverna har kommit hit skiftar. Gemensamt är att de har gått i ordinarie gymnasieklasser men av olika anledningar tvingats avbryta studierna. Det kan röra sig om allt från social fobi till ljudöverkänslighet. För några har den tidigare skolgången förvandlats till sysslolöshet, sjukskrivning eller isolering hemma under lång tid.

Det var tidigare arbetslivserfarenhet från vården som gjorde att Linn Gustavsson fick upp ögonen för osynliga funktionshinder. Efter en kompletterande pedagogisk utbildning ställde hon in siktet på skolan.

– I dag är jag precis där jag vill vara. Det är otroligt roligt att jobba med specialpedagogik, nära eleverna. Jag har en förhoppning om att hela skolvärlden ska bli mer flexibel.

När fikastunden är över återgår eleverna till sina arbetsplatser. Linn Gustavsson tar med sin bärbara dator och slår sig ner i ett tomt klassrum för att berätta om sitt arbete. Hon pratar engagerat och demonstrerar olika program, sajter och funktioner som hon använder sig av. Hon menar att datorerna och webben kan göra skolan mer tillgänglig och följer utvecklingen inom området för att få in det nya i undervisningen.

– Det kan vara mer eller mindre lyckat. Jag provade att livechatta på en lektion och det gick jättebra. Fler kom med i diskussionen än om man sitter i klassrummet och ska räcka upp handen.

Men när hon lade ut en film på Youtube där hon förklarade en beräkning inom kemin blev det ingen succé.

– Eleverna använde inte filmen och till slut tog jag bort den. Den blev för tråkig. Det är svårt att göra riktigt bra filmer som lärare. Då är det smidigare att leta upp filmer som andra har gjort.

Hon försöker hålla kursmaterial tillgängligt för eleverna på nätet. Det är nödvändigt eftersom elever kan vara borta i längre perioder. Då måste det gå att hålla koll på vad som händer i skolan.

– Men distansundervisning är inget jag rekommenderar för gymnasiestudier, det är en nödlösning.

Ett sätt att presentera en kurs för eleverna kan vara i form av en blogg. Linn Gustavsson har lagt ut sin kurs i Naturkunskap A och då kan eleverna redan från början se vad som ska göras under kursen.

– För vissa elever är det väldigt viktigt att veta vad som kommer. De klarar inte av att komma till en lektion och inte veta vad som är planerat.

På kursbloggen blandas länkar till filmer med kluriga uppgifter, korsord och uppdrag utanför skolan.

– Eleverna gillar det för att det är tillgängligt. Men det är inget trolleri bara för att man har det på Internet. Eleverna vill absolut inte att lärarna ska ersättas.

Via nätet får hon också tips på användbara resurser i undervisningen. För en tid sedan medverkade hon vid en konferens tillsammans med andra lärare, skolledare och bibliotekarier. Gemensamt för dem alla var intresset för öppna lärresurser. Konferensen genomfördes som en livechatt.

– Det var fyra personer som ledde det hela och stämningen var otrolig. Hundratals människor var med i diskussionen. Så blir det aldrig i en föreläsningssal, där de flesta är passiva.

Vid sidan av sitt arbete läser Linn Gustavsson den nätbaserade kursen Personal learning environments networks and knowledge (Plenk). Riktigt vad den går ut på förstod hon inte ens själv från början.

– Kursen är öppen för alla och man anmäler sig med sin blogg. Den drog i gång i höstas och man fattade ingenting, det var väldigt ostrukturerat. Nu börjar jag förstå vad man ska lära sig. Det är en kurs om kursen.

Ett konkret exempel på något som hon snappat upp på kursen är begreppet personliga lärmiljöer.

– Man måste designa sin egen lärmiljö efter livsstil, säger hon och pekar på sin bärbara dator.

Där har hon med hjälp av Igoogle skapat en personlig sida. Genom att mata in vissa sökord och välja bloggar och nyhetsflöden hon är intresserad av får hon en skräddarsydd sida med aktuell information. Verkar något särskilt intressant är det bara att klicka sig till ursprungssidan.

– Igoogle har förändrat mitt liv, eller i alla fall min arbetsmiljö, säger hon med ett leende.

Linn Gustavsson menar att den stora utmaningen ligger i att skapa struktur i informationsflödet. Där kommer den personliga lärmiljön in.

– Skolan har vuxit fram under lång tid och har en existerande struktur som kan vara svår att kombinera med tekniken. Det är viktigt med struktur, regler och trygghet. Många älskar det, både elever och lärare. Om man bryter det blir det kaos.

– Webben kan vara ett sätt att skapa en ny struktur, säger hon.

Linn Gustavsson verkar ha hur mycket energi som helst. Hon jobbar, bloggar, deltar i kurser och söker ständigt nya möjligheter. Hur hinner hon med?

– Jag tycker inte att bloggandet tar så mycket tid. Det är ett sätt att runda av dagen. Det krävs inget extra arbete.

För att ladda energi inför arbetet ägnar hon sig åt löpning och dans.

– Man kan inte komma tom på energi och tro att man ska få det i skolan. Jag försöker samla energi på fritiden, så att jag kan komma hit med energi. Då får jag också mer tillbaka. Det blir en positiv cirkel.

Vill du jobba med Linn?

I vår tjänst för arbetsansökningar hittar du våra lediga jobb. Du kan söka jobb direkt på webben.

Sök bland våra lediga jobb

Senast uppdaterad 14 februari 2017

Relaterade länkar

  • Skolverket hyllar läraren! Se filmer där kända personer berättar om vad deras lärare betytt (länk till annan webbplats)
Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tipsa en vän

  • FacebookFacebook (länk till annan webbplats)
  • TwitterTwitter (länk till annan webbplats)
  • LinkedInLinkedIn (länk till annan webbplats)
  • Tipsa via e-postTipsa via e-post

Kontakt gällande "Idag är jag precis där jag vill vara"

  • Arbete
    • Sommarjobb i Stockholms stad
    • Jobbtorg - för dig med försörjningsstöd
    • Vuxenutbildning
    • Funktionsnedsättning i arbetslivet
    • Samarbete med arbetsgivare
    • Starta eget
    • Ansvariga politiker
    • Lediga jobb
    • Att arbeta i Stockholms stad
      • Förmåner och utvecklingsmöjligheter
      • Chef i Stockholms stad
      • Så tycker våra medarbetare
        • Se filmerna
        • Läs intervjuerna
          • Patricia - Förskollärare
          • Swen - Förskollärare
          • Nelly - Lärare
          • Linn - Lärare
          • Maria - Silviasyster
          • Elin - Budgetekonom
          • Romel - IT-strateg
          • Mark - Fastighetsingenjör och projektledare
          • Jakob - Driftingenjör
          • Marie – Projektledare
          • Mathias - Biträdande projektledare
          • Admir – Byggprojektledare
          • Karin - Bygglovshandläggare
          • Arash - Byggnadsinspektör
          • Lena - Byggprojektledare
          • Sofia – Lantmätare
          • Pontus - Stadsplanerare
          • Katarina - Byggprojektledare
        • Medarbetarenkät
      • Statistik och lönestatistik
      • Personalpolicy
      • Socialt arbete i Stockholms stad
    • 16–19 år utan gymnasium
    • Ung och arbetslös - 20–29 år
  • Bostad & Miljö
  • Stöd & Omsorg
  • Förskola & Skola
  • Kultur & Fritid
  • Trafik & Stadsplanering
  • Om Stockholm
  • Mina sidor
  • E-tjänster
  • Kontakt
  • Lyssna
  • Translate
  • International
  • Suomeksi
Mer från Stockholms Stad
  • Stockholm växer

    Hur staden utvecklas när vi blir fler stockholmare.

  • Företag

    Tjänster för dig som har ett företag eller som arbetar på uppdrag av Stockholms stad

  • Stockholms stadsbibliotek

    Inspiration och praktisk information från stadens bibliotek

  • International

    Information about the city for International visitors

  • Visit Stockholm

    Stockholms officiella besöksguide

Till toppen
  • Hitta snabbt
    • Hitta politiker
    • Stockholms stad A-Ö
    • Turist
    • Företagare
    • International
    • Stockholm växer
    • Kalendarium
    • Stockholms stads anslagstavla
  • Mer om staden
    • Karta
    • Jämför service
    • Alla e-tjänster
    • Blanketter A-Ö
    • Utvecklingsbloggen
    • Om webbplatsen
    • Cookies
  • Kontakt
    • Gör felanmälan
    • Anmäl enkelt avhjälpta hinder
    • Synpunkter och klagomål
    • Växelnummer och e-postadresser
    • Hitta alla verksamheter
    • Press

På Stockholms stads webbplatser använder vi cookies för att webbplatserna ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Jag godkänner