Inloggning och support

Behöver du hjälp med Stockholms stads e-tjänster? Här har vi samlat information som kan hjälpa dig.

Vilken inloggningsmetod använder du?

En e-legitimation är en elektronisk motsvarighet till en vanlig legitimation till exempel ett ID-kort. För att skaffa e-legitimation ska du

  • ha ett svenskt personnummer
  • vara minst 16 år (olika banker har dock olika åldersregler)
  • vara folkbokförd i Sverige.

Problem att logga in med e-legitimation?

Testa din e-legitimation

Sätt dig vid den dator som du laddat ner din e-legitimation till. Följ länkarna för att se om din e-legitimation fungerar gentemot andra sajter eller inte. Testet genomförs på den webbsida som din utgivare har.

Rensa tillfälliga filer på din dator

Troligen är det en tillfällig fil, en kaka (cookie), som har hängt sig på din dator. Därmed måste du manuellt radera dessa. Hur du gör det hittar du i din webbläsares hjälpavsnitt.

Rätt kryptering i webbläsaren

Om du använder Internet Explorer: Klicka på ”Hjälp” i menyraden och välj ”Om Internet Explorer”. Om du inte har 128 bitars kryptering och använder Microsoft Internet Explorer, kan du uppdatera din kryptering i anslutning till den information där det står hur många bitars kryptering du har.

Om du inte får upp e-legitimation som alternativ

Om inte e-legitimationen visas kan det bero på följande:

  1. Du har inte installerat någon e-legitimation. Det går inte använda inloggningsdosan på samma sätt som du loggar in på din Internetbank. Rätt certifikat får du genom att exempelvis logga in på din Internetbank och sedan ladda ner e-legitimation.
  2. Du har valt en annan plats på datorn än den rekommenderade vid installationen av e-legitimationen. Det kan även vara så att du efter installationen har flyttat e-legitimationen till en annan plats. Om du har gjort detta så hittas inte e-legitimationen med automatik vid inloggningen.
  3. Giltighetstiden kan ha gått ut eller så är din e-legitimation spärrad. Då kontaktar du utgivaren.

Mobilt BankID är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor som du alltid kan bära med dig. Du är inte begränsad till tjänster i mobiltelefonen utan du kan använda den för att logga in i till exempel webbtjänster.

Med ett Mobilt BankID kan du legitimera dig på Stockholms stads e-tjänster. Du anger först ditt personnummer och signerar i BankID-appen.

Skaffa mobilt BankID

För att skaffa mobilt BankID behöver du först ladda ner BankID säkerhetsapp och sedan hämta ett Mobilt BankID via din bank. Oftast går det att ordna via din internetbank.

Problem att logga in med BankID?

Testa ditt BankID

Om du har problem med ditt BankID kan du testa den i deras e-tjänst.

  1. Det troligaste är att du inte legitimerat dig inom en viss tid. Då avbryts inloggningsförsöket och ett felmeddelande dyker upp.
  2. Loggar du in från en mobil enhet kan du också behöva växla över till BankID säkerhetsapp manuellt och likaså tillbaka till din webbläsare igen.
  3. Om du anger ditt personnummer i fel format fungerar inte inloggningen. Mellanslag och bindestreck får inte förekomma. Det korrekta formatet är ÅÅÅÅMMDDXXXX. Till exempel 197507310151.

Har du glömt din kod?

Varken din bank eller Stockholms stad har tillgång till din kod. Detta innebär att du måste ladda ner ett nytt mobilt BankID till din enhet.

Glöm inte att spärra ditt förra mobila BankID.

För vissa e-tjänster krävs en lägre form av inloggningssäkerhet, då det räcker med din e-postadress och ett lösenord. För att veta om den e-tjänst du försöker nå använder sig av denna enklare inloggningsmetod får du kolla i respektive e-tjänst.

Tänk på att du många gånger kan logga in med e-legitimation istället för med e-postadress, om du inte lyckas logga in med din e-postadress.

Om du har problem med inloggning med e-postadress och lösenord kan du testa att genomföra följande steg.

Skapa en e-postinloggning

Har du inte skapat ett konto för att logga in så behöver du göra det.

Om dina inloggningsförsök misslyckas kan du testa att återsätta ditt lösenord.

Står det att koden är förbrukad?

Troligen innebär detta att du redan bekräftat ditt konto. Testa att logga in på e-tjänsten igen. Du kan också testa att kopiera den länk som skickats till dig och klistra in den i webbläsarens adressfält och trycka retur (enter).

Skulle detta inte fungera är du självklart välkommen att höra av dig till oss.

Freja eID+ är en kostnadsfri, statligt godkänd e-legitimation. Med Freja kan du identifiera dig online och i verkliga livet på samma sätt som med en fysisk legitimation.

Kravet för att skaffa Freja är att du är folkbokförd i Sverige, har en giltig id-handling, mobiltelefon samt en e-postadress. Du behöver alltså inte vara kund i någon bank.

Skaffa Freja eID+

För att använda Freja behöver du ladda ner en app till din mobil. Mobilen måste stödja Android version 6 eller högre alternativt Iphone med iOS-version 11 eller högre.

Gör så här:

  1. Ladda ner appen ”Freja eID”.
  2. Registrera e-post och välj pin-kod.
  3. Lägg till id-handling/pass och ta id-foto med appen.
  4. Dina uppgifter skickas till Freja för verifiering (tar vanligtvis 8–10 minuter).
  5. Följ instruktionerna för id-kontroll.

Frågor och support

Vill du ha mer information eller behöver support, besök Freja eID:s webbplats. 

Frågor och svar

Här svarar vi på vanligt förkommande frågor om inloggning i e-tjänsterna.

För elever och vårdnadshavare

Vårdnadshavare, elever och medarbetare har olika sätt att logga in till skolplattformen. 

Inloggning för elever

Du som är elev loggar in med användarnamn och lösenord som du får av din skola. Behöver du hjälp med att få veta ditt användarnamn eller byta lösenord ska du vända dig till skolans expedition eller din mentor.

Du som är vårdnadshavare loggar in med bank-id eller mobilt bank-id.

Är du elev och behöver ett nytt lösenord ska du eller din vårdnadshavare kontakta skolans expedition eller din mentor.

Är du vårdnadshavare loggar du in med bank-id eller mobilt bank-id.

Mejla till Vuxenutbildningscentrums support för att låsa upp ditt konto. Ett nytt lösenord skickas då till den mejladress som du registrerade dig med. 

E-post: support.vux.amf@edu.stockholm.se

För bostadssökande

På bostadsförmedlingens webbplats kan du logga in med

  • bank-id 
  • mobilt bank-id
  • Telia e-legitimation
  • lösenordskonto (e-postadress och lösenord). 

Har du inte bank-id, mobilt bank-id eller Telia e-legitimation kan du skapa ett lösenordskonto på Mina sidor.

Det kan bero på att dina inloggningsuppgifter inte stämmer överens med bostadsförmedlingens register. Kontrollera att e-postadressen som du har loggat in med är samma som du har registrerat hos bostadsförmedlingen.

Behöver du hjälp med att kontrollera dina uppgifter kontakta Bostadsförmedlingens kundservice.

För företagare och leverantörer

Stämmer inte uppgifterna om din verksamhet kan du höra av dig till en kontaktperson på den förvaltning det gäller. Vet du inte vem du ska kontakta kan du höra av dig till Kontaktcenter Stockholm.

Ett exempel kan vara en verksamhet som finns listad på detta sätt, under Hitta förskola.

Som företagare eller leverantör i Stockholms stad finns det många olika kontaktvägar för support, beroende på vilken tjänst du använder.

Tillträde till e-tjänst

Önskar du tillträde till en e-tjänst som Stockholms stad tillhandahåller kontakta den ansvariga förvaltningen.

Kontoproblem

Har du fått inloggningsuppgifter av Stockholms stad och har problem med inloggningen kontakta supporten.

  • Förvaltning eller ett bolag (undantaget stadens pedagogiska verksamheter kontakta Tieto.
  • Stadens pedagogiska verksamheter kontakta Fujitsu.

Tietos Service Desk

Serviceportal: https://11800.stockholm.se
E-post: 11800@stockholm.se
Chatt: Staden.11800@tieto.com
Telefon: 08-508 11 800

Fujitsus Service Desk

Serviceportal: https://33900.edu.stockholm.se
E-post: 33900@edu.stockholm.se
Telefon: 08-508 33 900

Supportärende om anordnarwebben

Servicecentrum kan hjälpa er med tekniska frågor och även vägleda er i hur man navigerar i anordnarwebben. Vid frågor av verksamhetskaraktär kontakta utbildningsförvaltningen.

E-post: arende@​servicecentrum.stockholm.se
Telefon: 020-838 300

Administrera Nyttoparkering samt Serveringsansvariga i kommunen

Kontakta stadens e-support. 

För dig som är anställd av Stockholms stad

Här följer en steg-för-steg guide för att registrera sig för engångslösenord TOTP (Time-based One-Time Password).

Ladda ner en autentiseringsapp

För att registrera sig för OTP krävs en giltig autentiseringsapp som genererar engångslösenord. Staden rekommenderar någon av följande appar:

Efter att du har laddat ner en autentiseringsapp kan du registrera dig för OTP.

  1.  Logga in på PhenixID Self Service.
  2. Klicka på ”Lägg till mjukvarutoken”.
  3. Ange ett visningsnamn för din enhet och klicka sedan på ”Nästa”.
  4. Gå in på din enhet och din autentiseringsapp för att lägga till den unika nyckeln enligt steg 2.
  5. Generera ett engångslösenord eller mjukvarutoken via samma app och fyll i det på webbsidan.
  6. Tryck på ”Verifiera och slutför”.

Uppdaterad