Förskolan är det första utbildningssteget i det livslånga lärandet. De erfarenheter barn får i förskolan lägger grunden till deras föreställning om sig själva som en tänkande, skapande och lärande individer.
Att ta tillvara på det första utbildningssteget är mycket viktigt bland oss pedagoger som jobbar på Norrmalm stadsdelsnämnds förskolor.
Gemensamt förespråkar vi ett synsätt och en barnsyn som framhåller det kompetenta barnet. Vi ser barn som nyfikna, kreativa och kompetenta individer med en medfödd lust och drivkraft att lära sig och utvecklas.
Reggio Emilia
Utöver att vi följer förskolans läroplan hittar vi inspiration från Reggio Emilia filosofin.
Den pedagogiska Reggio Emilia filosofin är förankrad i en djupt humanistisk livshållning som bygger på en stark tro på människans möjligheter, en djup respekt för barnet samt en övertygelse om att alla barn föds intelligenta, med en stark inneboende drivkraft att utforska världen.
Barnen ges möjlighet att undersöka och utforska sin omvärld enskilt och tillsammans. De uppmuntras att pröva sina teorier mot verkligheten för att på så sätt lära sig hur man lär sig.
En bärande idé i pedagogiken är att utveckla barnens alla uttrycksmöjligheter. Att uppmuntra till fantasi, inte begränsa den.
Vill du veta mer om Reggio Emilia så kan du titta på denna korta video framtagen av Svenska Reggio Emilia Institutet.
www.youtube.com/watch?v=HFmaHd5RbGw
Pedagogisk dokumentation
Den pedagogiska dokumentationen ger barnen möjlighet att följa och förstå
sin egen lärprocess. Observation, dokumentation och reflektion, är alla viktiga delar i arbete med pedagogisk dokumentation. Det är med de verktygen vi synliggör och medvetandegör barnens läroprocesser. Ordentlig dokumentering av barnens vardag och utveckling är dessutom ofta uppskattat bland familjer.