Utifrån vår tolkning av uppdraget, vår syn på kunskap och
lärande samt de tre prioriterade kompetensområdena har
vi gjort följande ställningstaganden:
1. Lyssnadets pedagogik
Klöverns pedagoger är intresserade av barnen och deras utforskande,
tror på barnens förmåga och är nyfikna på hur barn tänker, med i det
ständigt pågående flödet av lärande bland barnen och medvetna om
sin betydelse som goda förebilder. Viktiga delar i pedagogernas ansvar
är att organisera verksamheten och den pedagogiska miljön så att den
blir lustfylld och spännande och att skapa goda relationer i barngrupperna
så att barnen känner sig trygga och kan utvecklas tillsammans.
2. Ett interkulturellt arbetssätt
Vi strävar efter ett interkulturellt arbetssätt vilket innebär att vi utgår
från att olikhet är en tillgång. Genom att ta tillvara barnens tankar och
idéer skapas mångfald i lärandet. Vi arbetar aktivt för att alla barn
ska uppleva att de är värdefulla. En viktig del i ett interkulturellt
arbetssätt är se föräldrarna som resurser och att skapa ett arbetsklimat
där det är tillåtet att vara olika, där vi ta tillvara varandras kompetens och
tillsammans utveckla en förståelse för vad vi gör.
3. Ett inkluderande arbetssätt
De mål vi tar fram omfattar alla barn i våra förskolor. Eftersom barn är
olika och har olika förutsättningar anpassar vi verksamheten till barnen.
Vissa barn behöver av olika anledningar särskild omsorg och stöd för
att må bra och utvecklas.
4. Ett projekterande arbetssätt
Barn är nästan alltid involverade i läroprocesser. En del av dessa lyfter
Klöverns pedagoger upp lite extra för att vidga världen, ge barnen
utmaningar som ligger snäppet över, ge dem möjlighet att prova nya
idéer och utveckla sin kreativitet. Ett projekterande arbetssätt innebär
samtidigt att vi är lyhörda för och respekterar barnens hypoteser, idéer
och lösningar och låter dem äga frågan. Pedagogisk dokumentation är
en viktig del av de ständigt pågående läroprocesserna. Barnens görande
synliggörs och medvetandegörs både för dem själva och för pedagogerna.
Genom dokumentation blir föräldrar också delaktiga i de pågående processerna.