• Till navigationen
  • Till innehåll
stockholm.se
  • Meny
  • Mer
Sök på stockholm.se

Du är här: Startsidan / Rinkeby-Kista kommunala förskolor / Klöverns förskolor / Pedagogisk plattform / Ställningstaganden

STÄLLNINGSTAGANDEN

Kontakt

Övergripande information för staden

  • RSS

Utifrån vår tolkning av uppdraget, vår syn på kunskap och
lärande samt de tre prioriterade kompetensområdena har
vi gjort följande ställningstaganden:

1. Lyssnadets pedagogik
Klöverns pedagoger är intresserade av barnen och deras utforskande,
tror på barnens förmåga och är nyfikna på hur barn tänker, med i det
ständigt pågående flödet av lärande bland barnen och medvetna om
sin betydelse som goda förebilder. Viktiga delar i pedagogernas ansvar
är att organisera verksamheten och den pedagogiska miljön så att den
blir lustfylld och spännande och att skapa goda relationer i barngrupperna
så att barnen känner sig trygga och kan utvecklas tillsammans.

2. Ett interkulturellt arbetssätt
Vi strävar efter ett interkulturellt arbetssätt vilket innebär att vi utgår
från att olikhet är en tillgång. Genom att ta tillvara barnens tankar och
idéer skapas mångfald i lärandet. Vi arbetar aktivt för att alla barn
ska uppleva att de är värdefulla. En viktig del i ett interkulturellt
arbetssätt är se föräldrarna som resurser och att skapa ett arbetsklimat
där det är tillåtet att vara olika, där vi ta tillvara varandras kompetens och
tillsammans utveckla en förståelse för vad vi gör.

3. Ett inkluderande arbetssätt
De mål vi tar fram omfattar alla barn i våra förskolor. Eftersom barn är
olika och har olika förutsättningar anpassar vi verksamheten till barnen.
Vissa barn behöver av olika anledningar särskild omsorg och stöd för
att må bra och utvecklas.

4. Ett projekterande arbetssätt
Barn är nästan alltid involverade i läroprocesser. En del av dessa lyfter
Klöverns pedagoger upp lite extra för att vidga världen, ge barnen
utmaningar som ligger snäppet över, ge dem möjlighet att prova nya
idéer och utveckla sin kreativitet. Ett projekterande arbetssätt innebär
samtidigt att vi är lyhörda för och respekterar barnens hypoteser, idéer
och lösningar och låter dem äga frågan. Pedagogisk dokumentation är
en viktig del av de ständigt pågående läroprocesserna. Barnens görande
synliggörs och medvetandegörs både för dem själva och för pedagogerna.
Genom dokumentation blir föräldrar också delaktiga i de pågående processerna.

Senast uppdaterad 9 april 2014

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Tipsa en vän

  • FacebookFacebook (länk till annan webbplats)
  • TwitterTwitter (länk till annan webbplats)
  • LinkedInLinkedIn (länk till annan webbplats)
  • Tipsa via e-postTipsa via e-post

Kontakt gällande STÄLLNINGSTAGANDEN

  • Arbete
  • Bostad & Miljö
  • Stöd & Omsorg
  • Förskola & Skola
  • Kultur & Fritid
  • Trafik & Stadsplanering
  • Om Stockholm
  • Rinkeby-Kista kommunala förskolor
    • Akalla förskolor
    • Dalhags förskolor
    • Dalens förskolor
    • Gamlebyplans förskolor
    • Husbygårds förskolor
    • Kista förskolor
    • Kistahöjdens förskola
    • Klöverns förskolor
      • Knutbygården
      • Norrgården
      • Sagogården
      • Svängen
      • Ängen
      • Klöverns finska grupp
      • Pedagogisk plattform
        • Varje barn är unikt
        • Kunskap
        • Prioriterad kompetens
        • Lärande
        • Ställningstaganden
    • Kvarnens förskolor
    • Öppna förskolan
    • Enheten för barn i behov av särskilt stöd
  • Mina sidor
  • E-tjänster
  • Kontakt
  • Lyssna
  • Translate
  • International
  • Suomeksi
Mer från Stockholms Stad
  • Stockholm växer

    Hur staden utvecklas när vi blir fler stockholmare.

  • Företag

    Tjänster för dig som har ett företag eller som arbetar på uppdrag av Stockholms stad

  • Stockholms stadsbibliotek

    Inspiration och praktisk information från stadens bibliotek

  • International

    Information about the city for International visitors

  • Visit Stockholm

    Stockholms officiella besöksguide

Till toppen
  • Hitta snabbt
    • Hitta politiker
    • Stockholms stad A-Ö
    • Turist
    • Företagare
    • International
    • Stockholm växer
    • Kalendarium
    • Stockholms stads anslagstavla
  • Mer om staden
    • Karta
    • Jämför service
    • Alla e-tjänster
    • Blanketter A-Ö
    • Utvecklingsbloggen
    • Om webbplatsen
    • Cookies
  • Kontakt
    • Gör felanmälan
    • Anmäl enkelt avhjälpta hinder
    • Synpunkter och klagomål
    • Växelnummer och e-postadresser
    • Hitta alla verksamheter
    • Press

På Stockholms stads webbplatser använder vi cookies för att webbplatserna ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies. Vad är cookies?

Jag godkänner