Livsmedelskollen

I appen Livsmedelskollen kan du anmäla misstänkta matförgiftningar, lämna klagomål om brister på livsmedelsverksamheter och se resultat från miljöförvaltningens inspektioner.

Livsmedelskollen i mobilen

Här kan du ladda ned Livsmedelskollen för mobil och surfplatta. Du laddar ned den för Iphone i App Store och för Android i Google Play.

Tänk på att miljöförvaltningen i Stockholms stad bara kontrollerar livsmedelsverksamheter i Stockholms stad. Gäller ditt ärende till exempel en restaurang i Sundbyberg eller en butik i Haninge vänder du dig till respektive kommun.

E-tjänster

Vill du klaga på en livsmedelsverksamhet, se hur till exempel din kvarterskrog klarat den senaste inspektionen från miljöförvaltningen, eller anmäla matförgiftning kan du göra det i våra e-tjänster. 

Du får vara anonym

Miljöförvaltningen går igenom alla klagomål och tips vi får in, även om du som anmäler är anonym. I vissa fall startar vi en utredning direkt, i andra fall bedömer vi att det kan vänta tills nästa ordinarie kontroll av företaget.

När du lämnat ditt klagomål får du reda på vilket diarienummer ärendet fått. Om du senare vill veta hur ärendet bedömdes, och vad som hände vid en eventuell utredning, kan du ringa oss och tala om vilket diarienummer det gäller.

Frågor och svar

Vill du få reda på status för din anmälan om brister kan du kontakta miljöförvaltningen på telefon 08-508 288 88 eller e-post livsmedelskontrollen@stockholm.se

Miljö- och hälsoskyddsnämnden i Stockholms stad är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. All skriftlig kommunikation med oss blir allmän handling och kan komma att diarieföras, lämnas ut till andra och arkiveras.

Vi behandlar dina personuppgifter för att kommunicera med dig inom vår verksamhet. Läs gärna hela vår information om behandling av personuppgifter i vår personuppgiftspolicy. Där beskriver vi dina rättigheter och hur nämnden samlar in och behandlar dina personuppgifter.

Uppdaterad